2023.10.16.

Mit jelent az ADHD és hogyan lehetséges az ADHD kezelése?

Az ADHD-vel élő emberek különböző módon írják le azt, amit éreznek. Néhány közös érzés vagy tapasztalat:

  • Sokan azt mondják, hogy nehezen tudnak koncentrálni, és gyakran könnyen elkalandozik a figyelmük. Például egy feladatot elkezdenek, majd hirtelen valami másra gondolnak.
  • Sok ADHD-s érzi magát nyugtalannak, folytonos mozgásra, láblendítésre vagy ujjpörgésre van szükségük, hogy megnyugodjanak.
  • Az impulzivitás egy másik közös jellemzője az ADHD-nak. Sokan azt mondják, hogy hirtelen cselekedetekre hajlamosak, anélkül, hogy átgondolnák a következményeket, amit utána sokszor megbánnak.
  • A nehézségek és az impulzivitás miatt gyakran érzik magukat frusztráltnak vagy tehetetlennek. Nehéz kontrollálni az érzelmeiket és cselekedeteiket, ami súlyosabb esetben agressziót vált ki.
  • Az állapotukkal járó figyelmi kalandozás és gondolatok gyors áramlása néha előnyöket is hozhat. Sokszor kreatív és gondolatokban gazdag emberekről van szó.

Mit érez egy ADHD-s gyerek?

Az ADHD az élet különböző szakaszaiban és helyzeteiben is eltérően jelentkezhet. Néhány gondolatot összegyűjtöttünk, amit ADHD-val élő gyerekek osztottak meg az érzéseikről:

  • ” Ha valami nem sikerül közönyösnek érzem magam, vagy visszautasítónak, hogy ezzel védekezzek.” (Sára, 15 éves)
  • „Nem szándékosan csinálom, ha rossz vagyok, csak nem tudom kontrollálni az érzéseimet.” (Benet, 9 éves)
  • „Soha nem vagyok hibás és nem vállalom, hogy ha valamit én csináltam rosszul. Szeretem azt mondani, hogy nem. Jó érzés.” (Andris, 12 éves)
  • „Szeretném megcsinálni amit mondanak, de nem sikerül, pedig tényleg akarom.” (Tamás, 10 éves)
  • „Ideges leszek. Érzem a hasamban, hogy onnan jön felfelé és aztán kitör.” (Máté, 11 éves)

Mit tehet a tanár ha ADHD-s gyerek kerül az osztályba?

Az ADHD-s diákok tanítása kihívást jelenthet, de megfelelő megközelítéssel és támogatással segíthetnek a diákoknak a sikerességben. Íme néhány hasznos tipp a tanároknak:

  1. Megértés és tudatosság: Első lépésként fontos megérteni, mi is az ADHD, és tisztában lenni az ezzel élő diákok egyedi szükségleteivel. Rengeteg írás és videós anyag elérhető a témával kapcsolatban.
  2. Rendezett környezet: Kínáljon rendezett és strukturált tantermet. Az ismétlődő rutinok és egyértelmű szabályok segítenek a diákoknak az eligazodásban.
  3. Rövid, egyértelmű instrukciók: Használjon rövid, világos és egyszerű utasításokat, hogy a diákok ne legyenek összezavarodva a túl sok információ miatt.
  4. Változatos tanítási módszerek: Próbáljon ki különböző tanítási módszereket, beleértve a vizuális, hallási és tapintási technikákat, hogy kiismerje a különböző tanulási stílusokat.
  5. Rendszerezze a feladatokat: Segítsen a diákoknak a feladatok és projektek kis darabokra bontásában, és biztosítson időt arra, hogy rendszerezzék a munkát.
  6. Gyakori visszajelzés: Adjon gyakori és pozitív visszajelzést a diákoknak a teljesítményükről, hogy motiváltak maradjanak.
  7. Rövid szünetek: Engedjen időszakosan rövid szüneteket, hogy a diákoknak lehetőségük legyen levezetni a felesleges energiát és koncentrálni a feladatokra.
  8. Egyéni tervezés: Mérlegelje az egyéni tantervet vagy módosításokat azoknak a diákoknak, akiknek nagyobb támogatásra van szükségük.
  9. Kommunikáció a szülőkkel: Tartsa a szülőkkel a kapcsolatot, és tájékoztassa őket a diákok fejlődéséről és szükségleteiről.
  10. Empátia és türelem: Forduljon empátiával és türelemmel a diákokhoz, és tartsa szem előtt, hogy az ADHD-s diákoknak időre van szükségük a fejlődéshez. Nem szándékosan okoznak gondot, hanem neurológiai problémának köszönhetik a viselkedésüket.

Az ADHD-s diákok támogatása és az érzékeny pedagógiai megközelítés megkönnyíti mindkettőjük dolgát. A megfelelő támogatással és megértéssel sokuk képes sikeresen fejlődni az iskolában. Tudjuk, hogy rengeteg feladat hárul a tanárokra. Nagy létszámú osztályok, sokszor több SNI-s diákkal, adminisztráció, szakmai elvárások, készülni óráról órára, mind több mint ami egy tanártól elvárható. Mégis, hosszú távon egyszerűbbé teheti az órai munkát, ha felkészülten és megértéssel fordulnak ezekhez a gyerekekhez, akik egyre többen vannak jelen minden iskolában.

Mit tehet a szülő, ha kiderül, hogy gyermeke ADHD-val küzd?

„„Az ADHD genetikai alapú, örökölhető zavar. Ez a tudat egyrészről ad egy feloldozást, megerősít abban, hogy nem mi rontottuk el a nevelést. Másrészről viszont megjelenik az önmarcangolás, hogy mit kapott tőlem, mit adtam át a gyermekemnek.”

Kriszti elmesélte, hogy a gyógyszer nem tesz csodákat, sajátos életvezetésre amellett is szükség van. Nagyon jól működik a jutalmazási rendszer, a kognitív viselkedésterápia és annak elfogadása, hogy ezeknek a gyermekeknek fontos, hogy egyszerű szabályok, keretek között éljenek és mindezzel együtt feltétel nélkül szeressék őket.(csalad.hu)

Ha gyermekének ADHD-ja van, fontos megérteni az állapotát és megfelelő támogatást nyújtani neki otthon. Íme néhány tanács szülőknek:

  1. Nézzen utána minél alaposabban az ADHD-nak, hogy megértse, milyen kihívásokkal kell szembenéznie a gyermekének, mi okozza az eltérő viselkedést, mit érez és hogyan lehet kezelni az állapotát.
  2. Legyen rendszeresség és rutinok a gyermek életében. Az ismétlődő rutinok segítenek neki az eligazodásban.
  3. Használjon rövid, egyértelmű és kézzelfogható utasításokat, amikor valamit kér tőle. Például, „Kérlek, tartsd rendben az ágyadat” helyett „Tedd az ágyneműt az ágyneműtartóba.”
  4. Legyen türelmes és empatikus a gyermeke iránt, akkor is ha ez sokszor nehéz. Ha próbálja megérteni, hogy nem szándékos amit csinál, könnyebben lesz úrrá a saját érzelmein is. Az ADHD-s gyerekek gyakran küzdenek a figyelemzavarral és az impulzivitással.
  5. Dicsérje meg az elért eredményeiért és a pozitív viselkedéséért. Az erőfeszítéseiért tett pozitív megerősítés segíthet neki motiváltan maradni. Az üresen hangzó „ügyes vagy” helyett, mondja meg mi az amiért megdicséri. Például: „Örülök, hogy ilyen szépen elraktad a ruháidat.” vagy „Látod, hogy milyen gyorsan megtanultad a verset, mert erősen figyeltél.”
  6. Működjön együtt az iskolával és a tanárokkal, hogy biztosítsa gyermeke számára, hogy megfelelő támogatást kapjon az iskolában.
  7. Engedjen időszakosan rövid szüneteket, hogy gyermekének lehetősége legyen levezetni a felesleges energiát és felfrissülni.
  8. Ha szükséges, fontolóra veheti a terápiát vagy tanácsadást az ADHD kezelésére.
  9. Biztosítsa, hogy gyermeke rendszeresen mozogjon és egészségesen táplálkozzon, mivel ez hozzájárulhat az ADHD tüneteinek kezeléséhez.
  10. Hangsúlyozza gyermeke erősségeit és pozitív tulajdonságait. Segítsen neki abban, hogy pozitív önértékelése alakuljon ki önmagáról és érezze, hogy mindig mellette áll.

Minden gyermek egyedi, és az ADHD különböző módon manifesztálódhat. Fontos, hogy a támogatást és az iránymutatást az egyén szükségletei szerint alakítsunk ki. Legyen a gyermeke életében egy biztonságos és szerető környezet, ahol megértheti és együtt kezelhetik az ADHD tüneteit.

Hogyan segíthet az agytréning az ADHD kezelésében?

Az ADHD egy komplex neurológiai rendellenesség, így a kialakulásához vezető okok is összetettek: részben genetikai, részben környezeti tényezők, valamint ezeknek a kölcsönhatása. Bizonyos agyi idegpályák nem fejlődnek ki, vagyis alul-huzalozottság van jelen az agyban. A szükséges kémiai anyagok változó mértékben termelődnek, és a szokásostól eltérő módon működnek. Ennek következtében bizonyos hálózatok alulműködnek, mások bekapcsolva maradnak, amikor egy feladatot végez a gyermek vagy a felnőtt.

Az AgyturbóZalánál komplex figyelemzavar vizsgálatot végzünk. Feltérképezzük a kulcs kognitív képességeket, a Gibson teszt segítségével. A teszt segít beazonosítani azokat a gyengeségeket, melyek a tüneteket okozzák. Nem kizárólag figyelemzavar tesztet végzünk. 

Ezután a BrainRX programmal a figyelem fejlesztésén kívül az agy egyéb kognitív képességeinek fejlesztése is történik. Ennek köszönhetően maradandóbb változást érhetünk el. A vizsgálat eredménye alapján pontos, személyre szabott és célirányos agytréninggel dolgozunk. Az ADHD és figyelemzavar felnőtt korban is megmarad. A BrainRx agytréning eredményesen kezeli a figyelemzavar tüneteit. A figyelem fejlesztése mellett, enyhülnek a hiperaktív tünetek is az ADHD-s gyerekeknél. Ennek hatására jobb teljesítményt tudnak elérni az iskolában.  

Agyturbó Zala tanulási nehézségek kezelése

AgyturboZala

Adj új esélyt a gyermekednek!

Ne hagyd, hogy a tanulási nehézségek visszatartsák a gyermeked! A Gibson teszt  választ ad a problémák okára, így célzottan kezelhetők ezek a kihívások. Foglalj időpontot most, és tegyél egy lépést a könnyebb tanulás felé!

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hogyan motiváljam a gyereket tanulásra? 5 játékos ötlet

Hogyan motiváljam a gyereket tanulásra? 5 játékos ötlet

Hogyan motiváljam a gyereket tanulásra, ha nem akar leülni a leckéhez? Sok szülő nap mint nap szembesül azzal, hogy a gyereke nem akar tanulni, halogatja a leckét, vagy könnyen eltereli a figyelmét bármi más. Ilyenkor felmerül a kérdés: hogyan lehet motiválni a...

bővebben
Miért világít az agyunk?

Miért világít az agyunk?

Ha érdekel az agyműködés titokzatos világa, vagy csak szereted azokat a megdöbbentő tudományos felfedezéseket, amik még a kutatókat is zavarba hozzák, akkor ez a cikk neked szól. Kiderül belőle, hogy az agy szó szerint világíthat, és még a tudósok sem tudják pontosan, miért. Te is kapcsolódhatsz a témához – hiszen a saját agyad is ezt csinálja!

bővebben
A figyelemzavar tünetei és a figyelemzavar okai

A figyelemzavar tünetei és a figyelemzavar okai

Ebben a blogbejegyzésben alaposan körbejárjuk a figyelemzavar tüneteit, részletezzük a figyelemzavar okait, és végül bemutatjuk a figyelemzavar kezelésének lehetőségeit. Végül megvizsgáljuk, hogyan segíthet a Gibson teszt a probléma gyökereinek feltárásában és a megfelelő fejlesztési terv kialakításában.

bővebben
Az agytréning fontossága Zala megyében

Az agytréning fontossága Zala megyében

A modern életmód folyamatos kihívások elé állítja az agyunkat, legyen szó tanulási nehézségekről, figyelemzavarokról vagy az idős kori memóriazavarok megelőzéséről. Ebben a kontextusban Zala megyében egyre nagyobb figyelmet kap a kognitív agytréning, különösen a...

bővebben